Psychologia w medycynie chińskiej

Claude Diolosa, Francja (Instytut Avicenny), Wykład publiczny, Kraków, 28 luty 1997 r.

Tematem dzisiejszego wykładu jest psychologia w medycynie chińskiej. Jest to bardzo głęboka wiedza. Zazwyczaj jeśli prowadzę ten temat zajmuje mi to 5 wieczorów, a jeśli mam uczyć tego to zajmuje mi to 10 dni. Tak więc w ciągu dzisiejszego wieczora podam tylko najważniejsze rzeczy aby zostawić jeszcze trochę czasu na pytania.

Kiedy czyta się stare skrypty medycyny chińskiej jest jedna bardzo ważna pozycja, ta książka nazywa się w języku chińskim HUANG DI NEI JING. W książce tej opisana jest dyskusja między cesarzem a jego lekarzem. Książka ta ma 81 rozdziałów. Jest to liczba magiczna. Pierwsza księga jest poświęcona zależności między człowiekiem a wszechświatem.

Cesarz zadaje następujące pytanie:
– Proszę podaj mi powody dlaczego w dzisiejszych czasach ludzie tak szybko chorują?

Lekarz daje następującą odpowiedź:
– Ludzie żyją niezgodnie z zasadami taoistycznymi, jedzą za dużo, piją za dużo.

To znaczy, że ludzie przed narodzinami Chrystusa mieli ten sam problem co my teraz. Ale głównym problemem jest, że ludzie nie mają pokoju w swoich sercach. Prawdziwym problemem jest to, że nie rozumiemy kim jesteśmy naprawdę i to jest źródło choroby. Medycyna chińska wywodzi się z różnych obserwacji życia to znaczy z taoizmu. W filozofii taoistycznej mówimy, że jest pewien potencjał, który warunkuje wszystko, który jest podstawą, korzeniem wszystkiego. Buddyści nazywają to naturą umysłu. Aspekt filozoficzny buddyzmu i taoizmu jest wspólny. Jeśli nie uświadomisz sobie, że właściwie nie będziesz umierał, nie jesteś umierający, to stąd biorą się wszystkie życiowe problemy, stąd biorą się choroby. Całą tą informację znajdziemy w pierwszym rozdziale 81 rozdziałowej książki.

Teraz będę chciał objaśnić trzy skarby, o których mówi chińska medycyna gdy porusza problemy chorób umysłowych czyli SAN BAO. Chińczycy nazywają to duchową osią.

Pierwszym z tych skarbów jest JING. Co to jest JING? JING jest esencją naszego ciała. Jest to iskra potencji jaką uzyskujemy w momencie naszego poczęcia. Mówiąc na sposób zachodni jest to przekaz genetyczny jaki uzyskujemy w chwili narodzin. Dla Chińczyków jest to jednak coś więcej niż sam przekaz genetyczny. Jest to potencjał, z którego powstaje wszystko, z którego potem wszystko wzrasta. Ta esencja jest chroniona i utrzymywana w dolnej partii naszego ciała, w nerkach. JING jest związane z naszą konstytucją i odpornością naszego organizmu. JING jest związane nie tylko z nerkami ale także z kośćmi, szpikiem i mózgiem tzn. z całym centralnym systemem nerwowym. Tak więc jeśli ten potencjał JING jaki uzyskaliśmy w momencie poczęcia był dobry to moglibyśmy żyć około 120 lat. Jeśli jest doskonały i czysty to będziesz silny, czyli w chińskiej diagnozie oceniamy konstytucję, tzn. jakość JING które otrzymaliśmy. To JING będzie utrzymywane i wspierane w trakcie życia poprzez jedzenie, picie, oddychanie i spokojny tryb życia (bez stresów). Będę później mówił o przyczynach, które wyczerpują JING. Oczywiście jedzenie, picie i oddychanie są bardzo ważne ale najważniejsze są emocje. Może słyszeliście o takich schorzeniach, które nazywamy „wypalaniem się”, tzn. niektórzy ludzie mają syndrom wypalenia się. To ma właśnie związek z esencją ciała czyli z JING. Jest to stan wyczerpania. U kobiety jest to stan po porodzie, dlatego że podczas porodu kobiety tracą dużą część JING, matka przekazuje je dziecku. Czyli po porodzie widzisz oczami to swoje JING, które rusza się przed tobą. Dlatego kiedy twoje JING jest wyczerpane to możesz popaść w depresję. Nie masz żadnego rodzaju odporności. Życzę wam abyście mieli bardzo silne JING. Nigdy nie mamy wystarczającej, za dużej, ilości JING. Jest wiele przyczyn, z powodu których tracimy JING takich jak: złe jedzenie, złe emocje (jednominutowa kłótnia wymaga 10-u dni powrotu do normy), za dużo seksu u mężczyzn i zbyt wiele dzieci u kobiet wyczerpuje JING.

Drugim skarbem jest QI. Śledziona i Żołądek są źródłem QI. Niektórzy z nas otrzymują wiele esencji JING od swoich rodziców, ale jeśli nie odżywiają się prawidłowo to nie mogą utrzymać swojego JING w odpowiedniej formie, nie mogą go właściwie chronić. Na poziomie umysłowym to drugie bogactwo oznacza prawidłowe oczyszczanie swojej świadomości, ten drugi skarb ma związek z koncentracją. Jest silny związek pomiędzy naszym trawieniem a naszą koncentracją. To oznacza, że jeśli twoja śledziona i żołądek są w równowadze (pracują prawidłowo) to twoja koncentracja jest dobra. Możesz się dobrze koncentrować. Twój sposób działania, postępowania jest bardzo jasny. Ten drugi skarb ma dwie funkcje. Pierwszą jest utrzymanie esencji ciała poprzez prawidłowe jedzenie i picie, drugą jest wykorzystywanie własnych doświadczeń w pracy umysłu. Siła koncentracji w medycynie chińskiej ma swoje korzenie w prawidłowym trawieniu. Podam przykład. Jeśli chcemy kilka dni spędzić na medytacji i będziemy w tym czasie jeść dużo produktów nabiałowych takich jak sery i mleko to nasza koncentracja będzie niewłaściwa, bardzo szybko będziemy senni, bardzo szybko będziemy mieli uczucie ciężkości, nasze stawy staną się bolesne. Stanie się tak dlatego, że w naszym organizmie nastąpi wzrost tego co nazywamy wilgocią. Ta wilgoć odbiera umysłowi jasność. Jeśli prawidłowo odżywiamy się w tym czasie tzn. nie jemy zbyt dużo a tylko tyle ile potrzebujemy, a zwłaszcza bez cukru i produktów nabiałowych, to nasza koncentracja się poprawi. Możecie to sprawdzić jeśli mi nie wierzycie.

Trzecim skarbem jest SHEN, tzn. świadomość. Chińczycy rozróżniają dwa pojęcia: świadomość, którą określają jako ekspresję neurotycznego stanu umysłu, czyli aktualny stan umysłu, oraz YUAN SHEN, czyli prawdziwy potencjał twojego umysłu.
SHEN jest jak ekran, na którym projektowane są wrażenia umysłu. SHEN jest ściśle związany z sercem i z systemem krwionośnym.

Teraz te wszystkie skarby razem: JING czyli nasz potencjał, oraz żołądek i śledziona, czyli QI, jako zdolność użycia tego potencjału, w celu oczyszczania SHEN.

Przedstawię typowe objaśnienia według taoistów. JING jest związany z elementem WODY,  żołądek i śledziona z elementem ZIEMI oraz SHEN związany z elementem OGNIA. Oprócz tej osi duchowej mamy jeszcze dwie funkcje, które związane są z naszym instynktownym zachowaniem, z naszym instynktem.
Pierwsza funkcja to jest HUN, która jest ściśle związana z wątrobą. HUN powstaje zanim zostaliśmy wcieleni w nasze ciało. HUN jest to informacja przedurodzeniowa, karmiczna. Są to doświadczenia karmiczne, które wyrażają się poprzez HUN. Jest bezpośredni związek między HUN a wątrobą. Funkcją wątroby jest utrzymywanie krwi, a krew ma za zadanie utrzymywać HUN. Całą informacja, jaką przenosisz z jednego życia do następnego, jest utrzymywana w wątrobie przez krew. Ta potencja informacji w HUN, to YANG. Potrzebujesz YIN krwi aby to utrzymać. Krew jest odpowiednikiem pojemności pamięci komputera. Jak widzicie istnieje bezpośredni związek pomiędzy krwią i HUN. Krew jest to ekspresja wszystkich doświadczeń jakich doznałeś. Jakość i ilość krwi ma bezpośredni związek z jakością HUN. Jeśli zmienia się jakość i ilość krwi to HUN staje się niestabilne.

W czasie poczęcia Wątroba kontroluje wszystkie narządy zmysłów tj. słuch, węch itd. W chińskich książkach przeczytamy, że Wątroba kontroluje oczy ale tak naprawdę to Wątroba kontroluje wszystkie pięć zmysłów. W czasie ciąży dziecko może widzieć, może słyszeć, odżywia swoje HUN. Czuje to co czuje jego matka, słyszy to co ona słyszy i poprzez swoje zmysły zbiera całą tą informację i gromadzi w swoim HUN. Po porodzie zmysły się uaktywniają. Ci co mają dzieci wiedzą jak ważnym jest uczyć dzieci poprzez przykłady. Wiemy, że dziecko od urodzenia do 3 lat jest bardzo aktywne w zbieraniu informacji z zewnątrz, będzie patrzeć, słuchać i odczuwać. Potem podczas całego życia będzie pielęgnować swoje HUN poprzez edukację, poprzez zbieranie dalszych informacji i życiowych doświadczeń. Ta funkcja ma związek z przeszłością.

W chińskiej medycynie mówimy, że DRZEWO i Wątroba mają związek z przeszłością. Jest pewien kłopot z HUN, który polega na tym, że HUN nie ma możliwości rozróżniania rzeczy czy wydarzeń (czy są dobre czy złe, czy je warto zapamiętać czy nie, jest obojętne na nasze odczucia i ich interpretacje). Zbierana jest cała informacja bez możliwości jej różnicowania. Ta funkcję rozróżniania jest związana ze śledzioną i żołądkiem. Dlaczego ja teraz to objaśniam? Mówię o tym w celu przybliżenia i w celu objaśnienia stanów neurotycznych umysłu, stanów psychotycznych.

Podam przykład : jeśli uległeś wypadkowi, jesteś nieprzytomny, leżysz na ziemi, to ludzie mówią: O, on jest w złym stanie, on jest nieprzytomny. Tak na prawdę nie ma tego co nazywamy stanem nieprzytomności i nie było. Cały czas, zawsze jesteśmy przytomni, cały czas absorbujemy informację. Nie ma takiego stanu, w którym byśmy tego nie robili tak więc jesteśmy przytomni. Taki wypadek wyjaśniamy w medycynie chińskiej w następujący sposób, że nasz element ZIEMI nie funkcjonuje.
To znaczy, że nasza zdolność interpretacji, impresji jest wyłączona. W tej sytuacji przejmuje działanie HUN i zaczyna kontrolować sytuację. Wszystkie odczucia i wrażenia w tym stanie zapach, czucie, ból i słuch są zapamiętywane poprzez HUN. To samo wydarzy się gdy jesteś przygotowywany do operacji i jesteś poddany narkozie. Wszystkie informacje i zdarzenia które dzieją się wkoło ciebie będą zapamiętane poprzez HUN. W efekcie tego gdy w dwa lata później stojąc na ulicy odczujesz strach, nie możesz wsiąść do autobusu, masz palpitacje, czujesz zawroty i nie możesz tego wyjaśnić, nie wiesz co się dzieje, jest to ekspresja HUN. W tym momencie twoje zmysły odebrały informacje, które przeżyłeś 2 lata wcześniej podczas operacji czy wypadku. Może to jest ten sam zapach, ta sama wilgoć, ten sam hałas, ten sam kolor, wszystko jest jakieś takie podobne. Nie możesz tego do końca wyjaśnić bo byłeś wtedy nieprzytomny. W tej chwili jesteś przytomny i usiłujesz to wyjaśnić. Czyli twój element ZIEMI, który odpowiada za klasyfikacje zaczyna działać. Ludzie dookoła nie będą wiedzieli co tobie się stało, dlaczego tak dziwnie reagujesz. W chińskiej medycynie jest to wyjaśnione w ten sposób, że cała zablokowana w HUN informacja nagle uwidoczniła się, została odblokowana. Chińczycy mówią o tym, że duch wszedł do twojej świadomości. W medycynie zachodniej widzimy związek między organem zmysłu np. wzroku a epilepsja, padaczką. Czyli niektóre choroby mogą być powodowane informacjami zapamiętanymi przez HUN. Ważne jest abyście pamiętali, że za to wszystko czego doświadczyliśmy odpowiedzialne jest HUN.

Jeśli rozmawiam ze swoimi przyjaciółmi, którzy używają akupunktury, ostrzegam ich aby byli ostrożni gdy nakłuwają kanał wątroby gdyż nie mają do czynienia tylko z organem ale także z pewnego rodzaju psychopotencją. Używanie niektórych punktów akupunkturowych może uwolnić zawartość podświadomości.

Jeszcze raz chciałbym powrócić do relacji pomiędzy HUN i krwią. Tak jak już powiedziałem jakość i ilość krwi jest ważna dla kontrolowania i utrzymywania tego potencjału. Jeśli masz tendencje
do anemii, czyli ilość i jakość krwi jest niezadowalająca, to może się ujawnić na różne sposoby. Zaburzenie pomiędzy krwią i HUN może objawiać się w postaci wielości snów i koszmarach nocnych.

HUN jest odpowiedzialne za YANG, krew jest odpowiedzialna za YIN, a zadaniem wątroby jest utrzymywanie tego YIN i YANG. Funkcją krwi jest utrzymywanie HUN. Jeśli ta funkcja pomiędzy krwią i HUN nie jest realizowana to może być przyczyną złych snów i koszmarów nocnych. Jest bezpośredni związek pomiędzy jakością twojego snu, głębokością twojego snu, a twoim HUN i twoją krwią. Niedobór krwi może powodować bezsenność i mary nocne. Jest to bardzo ważny punkt w relacji pomiędzy duchem a substancją. Płyny ciała, a zwłaszcza krew, mają cztery funkcje. Krew przeciwdziała efektom ubocznym emocji. Niezależnie jaki rodzaj emocji przytrafia się, będzie produkować toksyczne gorąco. Jeśli będzie naruszona jakość i ilość krwi poprzez emocje, wtedy potencjał twojej podświadomości uzewnętrzni się. Wtedy w ciągu dnia może ci się pojawić wiele myśli, podobnie w czasie snu pojawi się wiele marzeń sennych. Myślisz cały czas podczas nocy i w ciągu dnia. Jeśli ta nierównowaga narasta, wtedy pacjent będzie się skarżył na to, że nie może kontrolować swoich myśli i uczuć.

Sen jest bardzo ważny. Główną funkcją snu w medycynie chińskiej jest zwiększenie ilości płynów w organizmie. To znaczy, że jeśli dobrze spałeś i twój sen był głęboki, to na drugi dzień czujesz się bardzo dobrze i twój umysł jest spokojny. Wtedy wszystko dla ciebie jest łatwe, możesz sprostać każdej sytuacji. W medycynie chińskiej uważa się, że płyny ciała chronią twoją świadomość. Jeśli nie śpisz wystarczająco i na przykład cały czas żyjesz w napięciu, często przydarzają ci się kłótnie i jeśli utrzymujesz świadomość umysłu poprzez częste picie kawy, jeśli nie jesteś już tak młody jak 10 lat temu to możesz odczuwać od czasu do czasu pomieszanie. Możesz powiedzieć, że dużo medytujesz ale nic się nie dzieje. Myślisz przed medytacją, myślisz w trakcie medytacji. Chciałbym abyście zrozumieli tą relację pomiędzy płynami, krwią a podświadomością HUN. Kobiety w wieku 47-50, tj. w okresie menopauzy, mogą doświadczać czegoś w rodzaju uwolnienia HUN. W medycynie chińskiej tłumaczy się to w następujący sposób, że aspekt YIN nie jest już tak mocny jak był przedtem. To znaczy, że kobiety które były słabej konstytucji mogą w tym okresie doświadczać histerii. Zaczynają płakać i nie wiedzą dlaczego, zaczynają być agresywne. Jakość płynów nie jest taka jaka była przedtem i łatwo może zostać uszkodzona. W takim okresie niektóre słowa mogą szybko wywołać gwałtowne reakcje.

Cały czas borykamy się z naszym HUN. Jest wiele sposobów oczyszczenia tego kwantu potencji jaką posiadamy. Pierwsza metoda polega na zastosowaniu psychoterapii, w celu usunięcia wszystkich bloków lecz daje to tylko chwilowy efekt ponieważ nie jest możliwe całkowite oczyszczenie HUN. Możemy oczyścić się z wszystkich doświadczeń z dzieciństwa, z naszych doświadczeń z rodzicami, z naszych relacji z partnerem ale nie możemy oczyścić naszych doświadczeń z poprzednich wcieleń, z poprzednich żywotów. Cała ta informacja i doświadczenie, które zebraliśmy w poprzednich życiach nie może być oczyszczona poprzez psychoterapię. Najlepszym sposobem będzie uduchowienie, urzeczywistnienie prawdziwej natury naszego umysłu.

Druga funkcja jest związana z płucami. Będę teraz mówił o PO, o naszym instynkcie, o najbardziej instynktownym aspekcie naszego ciała. Co to jest według medycyny chińskiej PO? Jest to spontaniczna zdolność do utrzymywania wszystkich naszych życiowych funkcji. Narodziny PO następują tuż po naszym fizycznym narodzeniu i mają bezpośredni związek z płucami. Objawia się to poprzez rozpoczęcie procesu oddychania, jedzenia oraz wydalania. PO jest związane bezpośrednio z naszymi funkcjami fizjologicznymi. Wydarza się to poza naszą świadomością. PO jest również odpowiedzialne za formowanie się naszego ciała, jego wzrost, ukształtowanie się. Ma wpływ na formowanie się funkcji naszego organizmu. Nie jest bezpośrednio związane z naszymi płucami. Odpowiedzialne jest za harmonijny rozwój naszego ciała. Drzewo, krzewy i małe rośliny maja również swoje PO.

Jeśli PO dziecka jest mocne to jego rozwój będzie harmonijny, zdolność adaptacyjna w różnych sytuacjach będzie bardzo dobra, będzie miało bardzo czysty i silny instynkt, będzie się zachowywało
jak zwierzę. Jest to działanie bez kontroli umysłu, instynktowne. Jest głodne – sięga po jedzenie, jest spragnione – sięga po picie. Nie musi wiele o tym myśleć.

Jeśli masz silne PO to akceptujesz swoją aktualną inkarnacje, swoje ciało. Jest to bardzo ważny punkt. Jest to bardzo ważne bo często ludzie w wieku 50-60 lat zastanawiają się kim są, co tutaj robią. Do tego wieku jeszcze nie zidentyfikowali się z własnym ciałem, z samym sobą, nie zaakceptowali siebie takimi jacy są. Jeśli twoje PO jest zrównoważone to twój system odpornościowy jest mocny. Jest bardzo silny związek między PO a odpornością organizmu. Co mam na myśli poprzez odporność. To nie znaczy tylko, że nie przeziębiasz się łatwo, ale znaczy to także że przeczuwasz niebezpieczeństwo. Przeczuwasz, że coś się wydarzy, wypadek, tak jak pies czy kot. Przeczuwasz, że jeśli tam pójdziesz to nie będzie to dobre dla ciebie. W ten sposób PO chroni nas, wychodzi poza naszą fizyczność i ochrania nas dając nam przeczucie. Jest to bardzo ścisła relacja pomiędzy PO a odpornością naszego organizmu. W medycynie chińskiej odporność ma związek z płucami a płuca kontrolują skórę. W medycynie chińskiej mówi się także że PO ma związek z przyszłością bo myślisz o tym jak utrzymać swoje ciało w dobrej formie poprzez jedzenie i picie. Jeśli twoje PO jest zbyt mocne to jesteś skoncentrowany głównie na sobie. Taki człowiek siedząc przy stole będzie wszystko zgarniał dla siebie, nie będzie się troszczył o to czy starczy dla innych. W sytuacjach niebezpiecznych mocny typ PO jest w stanie nawet zabić. Ja jestem najważniejszy.

Relacja między PO, płucami i skóra jest bardzo ważna. Jest choroba skóry która ma ścisły związek z PO, to jest łuszczyca. Skóra zaczyna zamieniać się w łuskę.

Jeśli masz zbyt małe PO zachowujesz się bardzo altruistycznie. Dbasz o wszystkich z wyjątkiem siebie gdyż nie widzisz dla siebie żadnej przyszłości. Jest to rodzaj szczególnej szczodrości. Jest to ukryta droga do popełnienia samobójstwa. Tacy ludzie zrezygnowali już z wszystkiego, nie widzą dla siebie przyszłości. Jeśli masz mocne PO to zawsze troszczysz się o swoja przyszłość, gdy idziesz na zakupy to kupujesz aż na dwa tygodnie, idziesz kupić koszulę a kupujesz ich 10, chcesz kupić długopis kupujesz 15, troszczysz się o swoją przyszłość. Jeśli masz małe PO jest dokładnie odwrotnie, masz tendencję do niedoboru odporności, często się przeziębiasz, łapiesz wszystko co jest możliwe, ulegasz łatwo wypadkom, masz pecha, masz wypisane na czole – “przyjdź i zabij mnie”. Masz skłonność do popełnienia samobójstwa. Tacy pacjenci głęboko to ukrywają a na zewnątrz będą altruistami.
Jak możemy się przekonać że twoje PO jest słabe? Jest wiele przyczyn takiego PO, główna przyczyna tkwi w dzieciństwie. Gdy byłeś małym dzieckiem twoi rodzice cały czas kłócili się, nie rozumieli się, decydują się na separacje. Nie rozumiesz tego i martwisz się o swoją przyszłość, jesteś smutny a to oddziałuje na twoje płuca i zaczynasz chorować. Co dwa tygodnie przeziębienie, stały kaszel, chodzisz od lekarz a do lekarza, ale nic się nie dzieje nawet jeśli zastosujesz chińską medycynę ponieważ główna przyczyna tkwi w emocjach. W dzieciństwie takiego dziecka PO uległo rozpuszczeniu. Niektóre dzieci w ten sposób nabawiają się astmy, chorób skóry. To oznacza że dziecko prosi: popatrz się na mnie, co się ze mną dzieje, potrzebuje twojej uwagi. Jeśli ten stan pogłębi się, to dotknie nerek i wtedy dziecko stanie się przerażone, zdarzy się to wtedy, gdy dochodzie do bijatyki między rodzicami.
Takie dziecko mając 10 lat dalej moczy się w nocy.

Jak widzimy jest bliska relacja pomiędzy płucami, skórą a przyszłością. Jeśli przyjdzie do ciebie matka i powie: moje dziecko od roku było już kilkanaście razy przeziębione to nie pytaj jak ono się odżywia, musisz sięgnąć głębiej, musisz zadać innego rodzaju pytania, pytania o stan emocjonalny dziecka. Jeżeli PO dziecka jest słabe to jego organizm jest podatny na różnego rodzaju choroby, które spowodują degenerację jego organizmu. To jest tak jak byś chciał budować dom bez architekta. Możemy powiedzieć, że PO jest naszym ciałem eterycznym. PO jest architektem naszego ciała a na jakość PO wpływają nie tylko sytuacje konfliktowe ale także wszystkiego rodzaju szoki. Szok może wywołać przesunięcie się PO – naszego ciała eterycznego. To znaczy, że idąc ulicą możesz mieć wrażenie, że spacerujesz obok siebie. W medycynie antropozoficznej mówimy, że szok może spowodować nawet raka. W medycynie chińskiej jest tak samo. Przyczyną SM (Sclerosis multiplex) może też być uszkodzenie PO. Gdy uczyłem się w Chinach moi nauczyciele mówili, że w takiej sytuacji należy zacząć od leczenia PO. Nawet gdy pacjent nie ma objawów niewydolności płuc to poprzez wzmacnianie płuc wzmacniamy jego ciało eteryczne.

W ten sposób tłumaczymy, że HUN i emocje są ze sobą związane jak również PO i fizyczna strona naszego ciała są ze sobą związane.

Według tradycji taoistycznej naszym zadaniem jest uwolnienie się od wszelkich działań instynktownych, które są we władaniu PO i HUN. Jeżeli zrozumiemy związek pomiędzy HUN i PO to nasze leczenie akupunkturą, akupresurą i shiatsu nabierze szczególnego, głębszego znaczenia. Jeżeli leczymy płuca to nie oznacza że mamy do czynienia tylko z samym organem lecz wpływamy także na PO, podobnie gdy leczymy wątrobę, to mamy do czynienia również z HUN, itd.

PYTANIA:
Pyt.1. Czy pomiędzy PO maksymalnym i minimalnym istnieje PO średnie które jest dobre?
Odp. Jest i jest to stan człowieka który jest usatysfakcjonowany tym co ma. Z punktu widzenia duchowego doceniamy nasze ciało i cieszymy się nim traktując je jako coś cennego i troszczymy się głównie o nasz rozwój duchowy.

Pyt.2. Pytanie czy podczas transplantacji wątroby następuje również transplantacja HUN?
Odp. Podczas transplantacji wątroby następuje tylko transplantacja organu a nie dochodzi do transplantacji HUN. Jeśli np. dokonujemy transfuzji krwi wtedy PO nie czuje się dobrze i ty nie czujesz się dobrze. Jeśli otrzymujemy krew od osoby o dobrych wibracjach to czujemy się dobrze, te dobre wibracje przechodzą do nas. Emocje po transfuzji mogą wystąpić nawet po 4 miesiącach.

Pyt.3. Czy można oczyścić swoje HUN?
Odp. Nie można oczyścić swojego HUN. Możesz się tylko nauczyć jak z tym żyć. Jeśli istnieją jakieś zablokowania w twoich przeżyciach emocjonalnych to można je złagodzić tylko poprzez psychoterapię. Dlatego psychoterapia jest tak ważnym narzędziem w medycynie zachodniej w procesie leczenia.
Jeśli chcesz oczyścić swoje HUN poprzez medytację, to najpierw musisz złagodzić zablokowania, gdyż czasami ludzie zbyt szybko rozpoczynają medytowanie. Wtedy usiłują przykryć medytacją swoje HUN chcą w ten sposób zapomnieć o swoich problemach, ale HUN daje o sobie znać, wywiera presję. Nie można oczyścić całego swojego HUN gdyż jak to już powiedziałem jest to zbiór przeżyć emocjonalnych z kilku wcieleń ale możemy je poprawić poprzez zdobycie nowych pozytywnych doświadczeń poprzez pozytywne działania i pozytywne myślenie. Używamy takiego antywirusowego programu do oczyszczenia naszej podświadomości. Należy pokonać swoje problemy bo w przeciwnym razie nie będziesz mógł rozpocząć medytacji. Nie będzie ona właściwa.

Pyt. 4. Związek między koncentracja a właściwą dietą.
Odp. Aby uzyskać dobrą koncentrację należy zredukować ilość zjadanych zbóż i chleba. Problem z koncentracją jest problemem z nagromadzeniem tego co nazywamy wilgocią w naszym organizmie. Najważniejszym jest redukcja zjadanego chleba i zbóż. Jeśli jesz tych produktów zbyt wiele i niedokładnie je przeżuwasz, to powstanie to co nazywamy wilgocią. Oczywiście zależy to również od konstytucji twojego ciała gdyż jeśli twój system trawienny jest mocny to nie będziesz miał problemów. Dobrą koncentrację należy również wyćwiczyć i należy ją trenować. Jeżeli np. nałożą się dwa problemy nadmiaru wilgoci – w organizmie i wilgoci związanej z klimatem w którym mieszkasz, to będziesz miał problemy z koncentracją. Tak więc jeśli przyjdzie do was matka, której dziecko ma kłopoty z koncentracją to pierwszą rzeczą na jaką należy zwrócić uwagę to jest ograniczyć ilość cukru jaką dziecko zjada. Jest to częsty problem występujący w diecie wegetariańskiej gdyż ci ludzie odżywiają się głównie zbożami, roślinami strączkowymi, pełnym chlebem a te produkty produkują nadmiar wilgoci w organizmie. Oczywiście twój system trawienny jest w stanie poradzić sobie z tym nadmiarem gdy jesteś młody masz 17 lat czy 20 ale gdy jesteś już po 40-ce i chcesz dalej tak jeść to masz kłopot, należy wtedy zredukować w diecie te pokarmy, które powodują wytwarzanie się wilgoci w organizmie. Głodowanie jest dobrą i prostą metodą na wyeliminowanie wilgoci i poprawi naszą koncentrację.

Pyt.5. Jeżeli nie można oczyścić HUN to jak pomóc dziecku z epilepsją?
Odp. W medycynie chińskiej epilepsja jest to choroba tego co nazywamy wiatrem i śluzem. W tej chorobie następuje zablokowanie kanałów energetycznych serca. Można podawać choremu dziecku środki, które wyeliminują wilgoć i zredukują wiatr. Musi być dobrana prawidłowa dieta oraz przede wszystkim postawiona właściwa diagnoza i zastosowane właściwe leczenie.

Pyt. 6. Związek funkcji psychicznych z mózgiem.
Odp. W medycynie chińskiej mózg rozpatrywany jest jako morze szpiku. Jest ekspresją potencji nerek. Odporność twojego systemu nerwowego jest zależna od kondycji twoich nerek a jakość i ilość JING ma wpływ na pojemność twojego umysłu. Jeśli masz mocne nerki to twój system nerwowy będzie silny i nie można go łatwo wyprowadzić ze stanu równowagi. Jest to pierwszy warunek. Drugi warunek to istnienie bardzo silnej zależności pomiędzy mózgiem, nerkami i pamięcią. Jeśli masz silne konstytucjonalnie nerki, to będzie można z tobą rozmawiać o twoim dzieciństwie, nawet gdy będziesz miał 80 lat. Taka osoba tak dobrze pamięta swoje młode lata, bo ma mocne nerki. Pamięć długowieczna jest ściśle związana z energią nerek. Bądźcie jednak uważni gdyż wiele starszych osób pamięta swoje dzieciństwo gdyż mają zachowany w pamięci fragment swojego życia, ale to nie oto chodzi. Jest to neurotyczny stan umysłu. Pamięć długotrwała ma związek z nerkami, a krótkotrwała ma związek z sercem.

Pyt. 7. Czy w tradycyjnej medycynie chińskiej stosuje się transfuzje?
Odp. W tradycyjnej medycynie chińskiej nie stosuje się transfuzji ale obecnie jest to czynione gdyżw Chinach udało się połączyć medycynę tradycyjna z zachodnią, współczesną. Chińczycy jednakowo szanują lekarza tradycyjnej medycyny jak i wykształconego na zachodzie. To zależy od pacjenta.

Pyt. 8. Czy dobre czerwone półsłodkie wino francuskie jest dobre dla serca?
Odp. Jest bardzo dobre ale nie należy zapominać o serze i romantycznej muzyce.

Pyt.9. Czy są tutaj podobieństwa między filozofią medycyny chińskiej a koncepcją medycyny zachodniej?
Odp. Jest duże podobieństwo. Ja nie studiowałem medycyny zachodniej pod tym kątem. W medycynie zachodniej mówi się o podświadomości i blokach. Tak samo się mówi również i w medycynie chińskiej. Różnice widać bardziej w sposobie leczenia. Lekarz zachodni będzie starał się sprowokować pacjenta do rozmowy na temat jego problemów jak również pracować z jego ciałem a jeśli będziesz się kierował medycyną chińską to będziesz zastanawiał się nad PO czy HUN. Np. ,jeśli przyjdzie do mnie pacjent i powie: jestem taki przerażony, to lecząc na sposób zachodni będę prowokował rozmowę na temat przyczyn jego problemów, a jeśli będę zachowywał się zgodnie z medycyną chińską, to w pierwszej chwili pomyślę o nerkach. Rzeczą cudowną w medycynie chińskiej jest to, że jeśli mam takiego pacjenta to popatrzę na jego język, zbadam puls i powiem mu, że nie mogę go szybko wyleczyć, ale postaram się mu pomóc poprzez wzmocnienie jego nerek, stosując zioła i akupunkturę. Inny przykład jeśli przyjdzie do mnie kobieta i powie, że przed miesiączką czuje się niezbyt dobrze i ma takie duże napięcie w piersiach, boli ją podbrzusze, to według medycyny chińskiej będzie to tłumaczone jako zastój QI w wątrobie, a przyczyną tego może być np. konflikt z partnerem. Czyli nie jest to problem, który możesz rozwiązać w tym momencie ale możesz coś zrobić, jak np. akupunkturę, podać zioła, które otworzą kanały energetyczne i pozwolą na uwolnienie napięcia w piersiach. Rzeczą praktyczną w medycynie chińskiej jest to, że jeśli mamy objawy związane z umysłem pacjenta, to możemy je powiązać z organem, który powinniśmy w tym momencie leczyć. Analizujemy emocje, a leczymy organy. Kobiety, które mają więcej niż 2 czy 3 dzieci, mogą mieć niekontrolowane wybuchy agresji. Takie kobiety są bardzo zmęczone, gdyż nie sypiały wiele nocy, bo troszczyły się o dzieci. W takim stanie wyczerpania kobiety dochodzi do uzewnętrznienia HUN. W takiej sytuacji zgodnie z medycyną chińską jak również i tybetańską nie wyślemy kobiety do psychoterapeuty, ale zastosujemy zioła i akupunkturę, usuwające zastój QI w wątrobie. Na poziomie terapeutycznym do uwolnienia z bloków w organizmie Chińczycy stosują QIGONG i różne rodzaje TAIJI. Takie metody obserwacji i relaksacji naszego umysłu pomogą w odblokowaniu umysłu pacjenta. Chińczycy nie akceptują metody zachodniej, która polega na wywoływaniu uzewnętrzniania stanów emocjonalnych. Pacjent jest wspierany ziołami, akupunkturą oraz specjalnie dobranymi ćwiczeniami TAIJI i QIGONG.

Pyt. 10. Jak leczyć anemię ?
Odp. W przypadku anemii często problemem jest że jesteś wegetarianinem. Nazywamy to zimnym wegetarianizmem. Należy przestać używać herbaty i kawy a zwłaszcza herbaty miętowej. Należy więcej gotować i może nawet jeść trochę mięsa. Aby być wegetarianinem należy wiedzieć jak gotować. Nie należy używać za dużo produktów z soji jak np. tofu. W Polsce jest za zimno aby tak się odżywiać.

Pyt. 11. Wysokie i niskie ciśnienie.
Odp. Niedobór nerek, śledziony i wątroby jest przyczyną niskiego ciśnienia krwi. Te organy są za zimne. Przy wysokim ciśnieniu jest odwrotnie, te organy są za gorące. W medycynie chińskiej jest 14 przyczyn wysokiego ciśnienia.

Pyt. 12. TAIJI i coś na ten temat.
Odp. W tradycji taoistycznej są dwie linie przekazu związane z ruchem. Jedna to jest WEIGONG czyli ekspresja QI poprzez ruch a druga to NEIGONG jest to medytacja w pozycji siedzącej. Jeśli podąża się ścieżką taoistyczną to należy łączyć obie metody razem. Linia WEIGONG zawiera w sobie wszystkie rodzaje ćwiczeń, które występują w TAIJI QUAN jak również takie, które nazywamy stylem pięciu zwierząt. Główną ich ideą jest uwolnienie kanałów oraz osiągnięcie spokoju umysłu poprzez ruch.
Gdy ciało się rusza, umysł może się skupić sam na sobie. Jest to szczególna forma, która jest stosowana w tradycji taoistycznej, szczególnie dla ludzi, którzy nie mogą usiedzieć w spokoju. Niektórzy ludzie nie mogą stosować NEIGONG, to jest medytacji w pozycji siedzącej, oni mogą uzyskać pewien stan spokoju poprzez wykonywanie szczególnych ruchów, poprzez zajęcie swego ego. Równocześnie na tej samej zasadzie następuje otwarcie kanałów i pobudzenie cyrkulacji krwi. W zależności od tego, którą z form się praktykuje, wpływa się na konkretne narządy. Np. jeśli stosuje się to co nazywamy QIGONG tygrysa, można wpływać w ten sposób na wątrobę. Jeśli stosuje się QIGONG żurawia, wpływa się na płuca. Odpowiednio do linii praktyki którą się stosuje, można wprost wpływać na dany narząd i ma się równocześnie okazję do usunięcia bloków, a szczególnie bloków emocjonalnych. W tradycji QIGONG, WEIGONG głównie skupia się na energii płuc. To jest dobre gdy się ma np. raka płuc. Jest też inna tradycja, która ma związek ze wszystkimi kanałami energetycznymi. Są ruchy, które są związane odpowiednio z każdym meridianem, ale ruch nie ma znaczenia, jeśli nie jesteśmy w stanie skupić umysłu. Nie ma to znaczenia, jeśli nie jesteśmy w stanie w sposób właściwy np. zamknąć kanału, bo tylko w ten sposób można poruszyć QI, tzn. skupi się na niej i poruszy się QI w kanale we właściwy sposób. Natomiast gdy się ma wystarczającą ilość QI i potrafi się ją uwolnić to wtedy można ją wykorzystać do leczenia innych. Można uwolnić QI przez otwartą dłoń. Siedząca forma QIGONG to również metoda otwierania kanałów. Zazwyczaj łączy się obydwie metody. To jest bardzo zdrowe. Jest to szczególnie ważne dla tych co siedzą medytując przez wiele godzin, wtedy oni na pewno nie są zdrowi. Na zachodzie stosuje się TAIJI w niewłaściwy sposób. Przede wszystkim traktuje się TAIJI QUAN jako metodę relaksacji, czym na pewno nie jest. Są to sztuki walki. Sądzi się również, że te metody mają za zadanie utrzymanie ciała w zdrowiu. W tradycji taoistycznej jest to ścieżka mistyczna. Podróżowałem po Chinach, spotykałem wielu mistrzów i gdy oni uwalniają QI i to się naprawdę czuje. Dla nich jest to mistyczna droga a nie jest to tylko ćwiczenia dla utrzymania zdrowia. Jeśli macie możliwość znalezienia dobrego nauczyciela, to jest to znakomita metoda, którą można stosować już teraz, aż do późnego wieku. W Chinach pomiędzy 5 a 6 rano widać wiele ludzi ćwiczących w parkach. Ci sami ludzie wieczorem spotykają się w parku i tańczą, (Chińczycy kochają taniec).
To jest bardzo wspaniała tradycja, którą otrzymaliśmy od Chińczyków, ale należy być bardzo ostrożnym bo jest niewielu mistrzów tej sztuki. Jeśli jest się wielkim lekarzem, to nie stosuje się już akupunktury tylko wrzuca się QI do kanałów. Bycie dobrym lekarzem oznacza dla Chińczyków, że jest się dobrym również w sztuce QIGONG. Chińscy pacjenci są bardzo wrażliwi na to. Dla Chińczyka bycie dobrym akupunkturzystą oznacza posiadanie również bardzo silnej QI i oni to momentalnie poczują i powiedzą, że przez tego człowieka nie chcą być leczeni bo on nie ma dostatecznie silnej QI.

Pyt. 13. Jakie są postępy w leczeniu raka i AIDS ?
Odp. AIDS jest spowodowane wystąpieniem toksycznego gorąca wewnątrz ciała na głębokich poziomach. Wyrazem tego na poziomie zewnętrznym jest niedobór QI. Tak więc przez pierwsze kilkanaście lat choroby jedynym symptomem widocznym w diagnozie z pulsu i języka będzie brak QI. A gdy to toksyczne gorąco wreszcie rozprzestrzeni się w organizmie język staje się ciemno czerwony. Przyszłością leczenia AIDS jest połączenie obu metod zachodniej i chińskiej gdyż jedna i druga są niezbędne aby pewne rzeczy wychwycić. Należy stosować wszystkie skuteczne metody aby pomóc.
Nie ma odpowiedzi w diagnozie chińskiej na stwierdzenie, że ktoś ma odczyn pozytywny AIDS. To samo dotyczy raka. Tak więc wszystkie metody jakie znamy zachodnie i tradycyjne powinny być stosowane aby pomóc pacjentowi. Są np. pewne stany zapalne, których nie da się inaczej leczyć niż antybiotykami. Wierzę zarówno w chińską medycynę jak i w medycynę zachodnią. Przyszłością jest współdziałanie obu tych tradycji dla dobra pacjentów.